Uluru, Australien: Solnedgang, solopgang og følsomhed

Vores mini-bus trak sig over på siden af ​​et synspunkt, og vi hoppede ud af køretøjet med et kamera i den ene hånd og en flaske øl i den anden. Kørsel parallelt med parkeringspladsen var en bane med hurtigt arrangerede borde, champagnbriller og alt sammen. Tjener var på vagt og kontrollerede, om alt var som det skulle være. Sådan en smuk opsætning.

Hvis de kun var vores.

Disse borde tilhørte sandsynligvis en velstående gruppe på en luksustur. Vi var ikke en velstående gruppe, og dette var ikke en luksustur. Alt, hvad vi havde, var flasker øl og cider og et permanent rundt bord. Men intet af det betyder noget. Der var ikke plads til misundelse i et hjerte, der allerede var fyldt med ærefrygt. Alt blev indstillet. Vi havde et godt sted, vores time-lapse-kamera rullede, og lyset begyndte at aftage. Lige foran os var Australiens mest ikoniske symbol: Uluru.

”Jeg kan ikke vente på, at det glød.” Vores nye ven Rachel kunne ikke indeholde hendes begejstring; Hendes øjne limet på den gigantiske klippe.

Det er ikke hver dag, det gør, advarede Nick, vores stadigt pålidelige, men nogle gange-Buzzkill Tour Guide. Alligevel håbede alle, at det ville den aften. Vores skygger blev smerteligt, langsomt voksede længere, da solen startede sin nedstigning bag os. Venus, Mars og Jupiter optrådte, da flere og flere stjerner dukkede op næsten en efter en. De blå himmel var ikke mere. Horisonten udstrålede en gylden udstråling, der malede scenen honning og lilla.

Og så glød det.

Uluru lyser ved solnedgang
Tæt på det glødende uluru
Vores dag blev lavet. Vores tre-dages roadtrip fra Alice Springs var det værd. Jeg kunne gå hjem lige da, og jeg ville være glad.

Men det var dejligt, at jeg ikke gjorde det. Tilsyneladende er Uluru meget mere end bare et visuelt skue. Meget mere overbevisende er dens historie, som ikke altid glødende.

Vores mini-bus i skumringen.
Hvad er der i en klippe?

Det er ikke svært at blive betaget af Uluru. Selvom den er mest berømt for sin solnedgangsglød, bærer den mange farver og ændrer sig på forskellige tidspunkter af dagen og forskellige tidspunkter af året.

Det er også en af ​​de eneste få naturlige strukturer, der stikker ud fra det flade, flade landskab i det centrale Australien. Det er en “Inselberg”, eller hvad min ven Wikipedia definerer som “en isoleret Rock Hill eller -knap, der stiger pludselig fra en forsigtigt skrånende eller praktisk talt omgivende slette.” Sandstengiganten står 348 m høj. Men det er ikke dens højde eller ensomhed, der gør det enestående. Uluru er en homogen monolit; ”Det mangler sammenføjning og afsked på sengetøjsoverflader.” Det skylder sin rødbrun farve til de oxiderede jernførende mineraler. Det er – dybest set – rust.

Som om hjertet på kontinentet er Uluru næsten i centrum af Australien. Den nærmeste store by er Alice Springs, der kan nås efter en fem timers kørsel. Men der er indkvartering og andre virksomheder i et nærliggende område kaldet Yulara, et almindeligt turiststop.

Den næste dag gik vi tilbage til synspunktet tidligt om morgenen for at få solen op ad bag klippen. Det havde ikke signaturglød denne gang, men synet af dens silhuetten tog langsomt form var lige så betagende. På trods af den bitende kulde stod vi foran hegnet og følte, at vores kæber faldt til jorden. Efter en hurtig morgenmad kørte vi mod den legendariske klippe.

Dawn at Uluru
Går op eller går rundt?

Mange fortsætter med at henvise til dette vartegn som Ayer’s Rock, et navn, der blev givet til det i 1873 til ære for Sir Henry Ayers, som var den øverste sekretær for South Australia på det tidspunkt. Men den lokale Anangu kalder det Uluru. I dag accepteres begge navne. Men navnet er bare en manifestation af stedets kontroversielle fortid. I løbet af århundrede havde “ejerskab” og kontrol over Uluru været et stort spørgsmål for aboriginer og regeringen. Det blev åbnet for turister i 1936. Siden 1940’erne var det blevet forfremmet som et sted at klatre, hvilket (blandt andre) forstyrrede de lokale Pitjantjatjara -folk. For dem er Uluru et hellig sted, og de har altid været forbudt at klatre på det. Den 26. oktober 1985 blev landet returneret til de lokale aboriginer af regeringen, men skal lejes til National Parks and Wildlife Agency. Regeringen og de lokale styrede den derefter.

Outsiders har svært ved at forstå den massive kulturelle betydning af Uluru for Anangu -folket. De fleste turister ser en stor klippe eller en bakke, noget der skal erobres. For de indfødte indbyggere i området er det deres arv, love, overbevisninger og overlevelsesviden, der blev klumpet ind i en stor klippe. Uluru siges at være skabt under Dreamtime.

Hele konceptet om drømmesid er vanskeligt at forstå; Jeg kæmper stadig med det. Kaldt Tjukurrpa i det sproglige, det er den “aboriginiske forståelse af verden.” Det fortæller dybest set, hvordan mennesker er forbundet med land, dyr og alt andet i denne verden. En del af Tjukurrpa er historier om skabelse, hvoraf nogle er indstillet til Uluru. En tur rundt om bunden af ​​bakken introducerer mange af disse historier.

Da vi ankom til stedet for at begynde vores turné, nIck (vores guide) forklarede, at mens klatring er tilladt, er den meget modløs. Tegnet, der er installeret i starten af ​​stien, lyder:

”Uluru er hellig i vores kultur. Det er et sted med stor viden.
I henhold til vores traditionelle lov er klatring ikke tilladt.
Dette er vores hjem….
Du skal ikke klatre. ”

Skiltet opfordrer imidlertid besøgende til at “tage en tur rundt i basen og opdage en dybere forståelse af dette sted.” Der er korte gangmuligheder, men at omgå hele basen anbefales stærkt. Kaldt Uluru Base Walk, følger den en 10 km sti rundt om klippen. Vi begyndte vores afslappede spadseretur efter solopgang, lavede korte stop for at læse, hvad der var skrevet på markører, påpege rockformationer og forklare vigtigheden af ​​nogle dele. På mange områder er fotografering forbudt. Nogle pletter bruges stadig i “private ritualer”, som ikke alle Anangu Peole kan se. Denne begrænsning minimerer de lokale, der ved et uheld ser forbudte områder.

Uluru Base Walk
Vores nye venner Nathan (UK), James og Rachel (Oz) og Gabby (Frankrig) tager en pause fra al gåtur.
Kort efter, hvad jeg troede bare var en afslappet spadseretur [viste sig at være] en alvorlig vandring, der varede mellem 3-4 timer. Da vi befandt os på det punkt, hvor vi startede turen, lige i nærheden af ​​bunden af ​​”klatresporet.” Denne gang var der allerede en linje, klar til at erobre giganten. Vi sad på jorden og hvilede, mens vi så folk komme og gå. Mange ville komme tæt på det massive tegn, der skreg “Please Don’t Climb” på flere sprog, læse det og vælge at ikke gøre det mere.

Andre klatrede videre.

Nogle besøgende vælger stadig at klatre Uluru på trods af advarsler.
En lokal se turister klatre Uluru
Uluru-Kata Tjuta National Park
Lasseter Highway, Uluru NT 0872, Australien
Driftstider: 8:00 – 16:30
Telefon: +61 8 8956 1128

Priser: AUD 25 pr. Voksen (3-dages pas)
Adgang er gratis for børn under 16 år.

Vi besøgte Uluru som en del af en YHA Tour -pakke. Det leveres med 2 nætter ophold på Alice Springs YHA og en 3-dages campingtur til Uluru med tilladelse fra Rock Tour, der stopper ved Kings Canyon (dag 1), Kata Tjuta (dag 2) og til sidst Uluru (dage 2- 3).

For mere information eller for at booke turen, kan du besøge dette websted.

Hvor man kan bo: Ayer’s Rock Yha Hostel er også kendt som Voyages Outback Pioneer Lodge eller Outback Pioneer Hotel. De tilbyder airconditionerede og Wi-Fi-udstyrede værelser i hjertet af Yulara Township. Der er en bar, en grill og en masse nyttige faciliteter på stedet. Der er også et visningsdæk til Uluru Sunset i nærheden.

Book dit værelse her: Ayers Rock Yha Hostel.

Flere tip til YouTube ⬇

Relaterede indlæg:

Australian Outback: Uluru Camel Tour ved solopgang

Kings Canyon Rim Walk, Australien

The Rock Tour: Campingtur fra Alice Springs til Uluru, Australien

Alice Springs & Uluru på et budget: Budgetrejseguide

Paoay -sandklitter: At komme ned og beskidt i Ilocos Norte, Filippinerne

4 Højdepunkter i vores Kakadu National Park Day Tour, Australien

Freshies, Salties and Birdies: Mary River Wetlands Tour, Kakadu National Park, Australien